Johdanto
Olen visuaalisen alan moniosaaja. Olen koulutukseltani kuvataiteilija ja suunnittelija. Lisäksi minulla on opettajan toimeen tai virkaan vaadittavat pedagogiset opinnot. Tämän kirjoituksen sisältö johdattaa sinut opettajaidentiteettiini ja painottuu erityisesti taideopettajuuteen.
Opetustyössä suunnittelen aina opetuksen sisällön pedagogisesti, luon jäsenneltyjä ja tavoitteellisia tehtäviä ja harjoituksia, joiden päämäärä on vahvistaa oppijan omaa ilmaisua ja tuoda hyvinvointia elämään.
Ota yhteyttä
hennabypohjola@gmail.com
+358 044 275 1176

Henna Pohjola
Millainen taideopettaja?
Haluan antaa inspiroivaa ja rikastuttavaa taideopetusta kaikenikäisille ja erilaisille oppijoille aloitustasosta riippumatta. Tavoitteeni on tukea luovuutta taiteen tekemisen keinoin ja lisätä ymmärrystä siitä, että taide on viestintää. Haluan mahdollistaa onnistumisen kokemuksia ja haastaa oppilaitani avoimeen ihmettelyyn ja uteliaisuuteen innostavien esimerkkien, mielenkiintoisten oppimistehtävien ja käytännön läheisen tekemisen avulla. Näin tuen oppilaan yhteyttä opittavaan asiaan ja oppimiskokemus vahvistuu.
Opetustyössä pyrin ohjaamaan oppijaa oman tahdon mukaiseen työskentelyyn, jossa oppilas motivoituu tekemään parhaansa ja on valmis kehittymään saadakseen lisää uusia tietoja tai taitoja. Koen, että ryhmässä työskentely on merkityksellistä, sillä positiivinen vuorovaikutteisuus, kuten taiteen prosessin yhdessä pohtiminen, vahvistavat luovaa ajattelua, osallisuutta ja oppimista.

Kannustavaa vuorovaikutusta
Uskon vakaasti, että kuvataide vaikuttaa positiivisesti hyvinvointiin ja arjessa jaksamiseen, sillä taiteen avulla on mahdollista ymmärtää itseään paremmin ja peilata paikkaansa maailmassa. Taiteeseen ja sen tekemiseen sisältyvät käsitykset estetiikasta, moraalista ja ekologisuudesta, ne ohjaavat meitä miettimään ja arvioimaan, mikä elämässä on arvokasta ja merkityksellistä. Opetustyössä haluan nostaa esiin näitä arvokysymyksiä.
Opetustyössä minulle on tärkeää vahvistaa oppilaan omaa ilmaisua ja tulkintaa sekä arvottamisen taitoja. Haluan antaa oppilaille mahdollisuuksia paneutua pitkäjänteiseen taiteen opiskeluun omien kiinnostuksen kohteiden suuntaisesti.
Opetukseni perustuu keskusteluun ja havainnollistaviin esimerkkeihin: voin ohjata oppijaa eteenpäin vaihe vaiheelta, näyttää miten hiiltä pidetään kädessä tai ohjata kuinka mitataan mittasuhteet käsivaralla. Oppimiskäsitykseni on konstruktiivinen ja onnistumiseen kannustava.
Opetustyössä kohtaan käsityksiä lahjakkuudesta ja liiallisesta itsekriittisyydestä. Näitä ajattelutapoja pyrin oikomaan leikkimielisillä ja rentouttavilla tehtävillä, joissa harjoitellaan rennompaa ja virheitä sallivaa tekemistä.

Ympäristön kuvakulttuurit
kuvallisen
työskentelyn lähtökohtana
Käsitykseni mukaan taiteen tradition ja visuaalisten ilmiöiden ymmärtäminen yhdessä taiteen tekemisen kanssa tukevat identiteetin rakentumista ja kulttuurisen lukutaidon kehittymistä. Kivikautisilla kalliomaalauksilla viestittiin jo yli 40 000 sitten ja tänä päivänä kuvilla viestitään, vaikutetaan ja kommunikoidaan enemmän kuin koskaan aiemmin. Opetustyössä pyrin tuomaan esiin eri keinoja visuaalisen kuvaston pohtimiseen ja tulkitsemiseen. Voimme esimerkiksi keskustella nykytaiteesta, lähiympäristöstä, kuvataiteen käsitteistöstä, taiteen suuntauksista tai ylipäänsä meitä ympäröivästä visuaalista todellisuudesta. Konkreettisesti voimme tehdä kuvia tarkastelemalla ja kopioimalla tietylle aikakaudelle ominaista tyyliä.
